به گزارش پایگاه خبری فضای مجازی ایران فیمنا؛ مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک در گذشته گفته بود قصد دارد واقعیت مجازی را به بستر بعدی شبکه‌های اجتماعی تبدیل بکند.
فیس‌بوک در زمان برگزاری اجلاس اف ۸ ۲۰۱۷ (F8 2017)، یک برنامه‌ی واقعیت مجازی به نام «فیس‌بوک اسپیس» (Facebook Spaces) را به عنوان بستر جدید شبکه‌های اجتماعی معرفی کرد. این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد در یک محیط مجازی خط زمانی و دوستان خود را مشاهده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

زمانی که کاربر قصد ساخت آواتار را برای اسپیس دارد تنها کافی است تصویری را به آن وارد کند تا محتوایی بر اساس آن تولید بشود. البته کاربر می‌تواند بعد از تولید آواتار توسط برنامه آن را تغییر داده، لباس و حالت‌های چهره‌ی را به دلخواه شخصی‌سازی کنند. سپس افراد به اطراف میزی که روی آن یک صفحه‌ی کنترل قرار دارد، منتقل می‌شوند.
مصرف‌کنندگان می‌توانند دوستان خود را به محیطی که در آن قرار دارند دعوت کرده (در حال حاضر حداکثر ۳ نفر) و به انجام کارهایی مانند طراحی، بازی‌های ویدئویی، عکاسی، مکالمه و گوش دادن به موسیقی یا مشاهده‌ی ویدئوی ۳۶۰ درجه را انجام بدهند.

کاربر می‌تواند مدادی مجازی را ظاهر کرده و شروع به نقاشی کند. موارد نقاشی شده بعد از تکمیل به اشیا قابل تعامل تبدیل خواهند شد؛ بنابراین تنها چیزی که افراد را محدود می‌کند، خلاقیت آن‌ها است. برای نمونه کاربر می‌تواند کلاهی را نقاشی کرده روی سر خود بگذارد یا شمشیری ایجاد و با آن به محیط ضربه وارد کند.
اگر کاربر به فضای میانی اتاق در محیط مجازی برود، تصاویر پس‌زمینه‌ی افراد عوض شده و چندین گزینه‌ی پیش‌فرض رو به روی وی ظاهر می‌شود. انتخاب این گزینه‌ها محیط اطراف کاربر را از زیر اقیانوس تا حضور در فضا تغییر می‌دهد. همچنین کاربران می‌توانند تصاویر ۳۶۰ درجه‌ی خود را نیز انتخاب کرده و به درون آن منتقل بشوند.

مقامات فیس‌بوک اعلام کردند تمام محتوای موجود در این شبکه اجتماعی و خط زمانی آن قابل انتقال به اسپیس هستند.
یکی دیگر از ویژگی‌های اسپیس، موتور احساسات (emotion engine) آن است که با ترکیب یک نرم‌افزار هوشمند و قابلیت‌های لمسی دسته‌ی هدایتگر هدست واقعیت مجازی، برای طراحی آواتارهای انسانی استفاده شده است. همچنین از آنجایی که ابزار آکیولاس هنوز نمی‌تواند موقعیت چشم کاربر را به شکل زمان واقعی شناسایی کند، قابلیتی در نظر گرفته شده است تا آواتار کاربر هر چند ثانیه یک بار به صورت تصادفی چشمک بزند. این کار با هدف واقعی‌تر شدن شرایط و محیط صورت گرفته است. به علاوه تعدادی از حالت‌های موتور احساسات نیز اختیاری هستند. به‌عنوان مثال کاربران با قرار دادن دستان زیر چانه می‌توان حالت تعجب را به نمایش گذاشت یا با قرار دادن دستان روی چشم‌ها وانمود کنند ترسیده‌اند. به عبارتی دیگر می‌توان از آن به عنوان ایموجی‌های واقعیت مجازی یاد کرد.

نسخه‌ی آزمایشی اسپیس اولین بار در زمان برگزاری «اجلاس ارتباط اکیولاس۱» (Oculus Connect conference) در ماه اکثر سال ۲۰۱۶ به نمایش گذاشته شد. برای نمونه در آن زمان نشان داده شد در اسپیس می‌توان به انجام بازی شطرنج پرداخت، بین محیط‌های مختلف تله پورت کرد یا حتی تصاویری را در قالب واقعیت ترکیبی۲ (Mixed Reality) به ثبت رساند.

اسپس هم‌اکنون از هدست اکیولاس ریفت فیس‌بوک و دسته ی هدایتگر پشتیبانی می‌کند؛ اما افرادی که این ابزار را ندارند نیز می‌توانند از طریق پیام‌رسان مسنجر به صورت دوبعدی در آن فعالیت کنند.

____________________________

۱- ارتباط اکیولاس، اجلاسی سالانه در زمینه‌ی واقعیت مجازی است و فعالان این زمینه را گرد هم می‌آورد.
۲- واقعیت ترکیبی اولین بار توسط مایکروسافت معرفی شد. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد به صورت هم‌زمان با هر دو محیط واقعی و مجازی تعامل داشته از برخورد تصادفی با محیط اطراف جلوگیری کنند.

/سایبربان