به گزارش پایگاه خبری فضای مجازی ایران فیمنا؛ برخی آمارها حاکی از متوسط حضور ۳۰ دقیقه ای کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی است در گفتار حاضر مقصود توجه و بررسی عمیق تر برخی از این دست رسانه ها است که در فضای مجازی کشور نیز زیست می کنند.982160

اینستاگرام

اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی معروف در ایران است این شبکه اجتماعی قابلیت های فراوانی را در قالب پیام رسانی از طریق عکس و فیلم برای کاربر خود فراهم می کند به لحاظ ذاتی این شبکه به علت ماهیت خود یعنی انتشار و اشتراک گذاری عکس ها و فیلم های افراد توانای بالایی در هدایت و تاثیرگذاری بر افکار عمومی از طریق رهبران فکری را داراست.

فیسبوک

فیس بوک جزنخستین شبکه های نوین اجتماعی است که نسل جدیدی از رسانه های مشابه را با خود همراه داشته استاین شبکه اجتماعی توسط مارک زاکربرگ در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۸۲ راه اندازی شد در این بین از آنجا که نقش فعالانه فیس بوک در فتنه ۸۸ و بسترسازی برای فعالیت براندازانه محرز شد سالهاست که این رسانه فیلتر شده و امکان دسترسی مستقیم وجود ندارد به تبع آن آمار دقیقی از کاربران آن در دسترس نیست گمانه زنی ها حاکی از آن است که حداقل ۵ میلیون کاربر فعال در ایران دارد.

تویتر

تویتر یک شبکه اجتماعی است که برای کاربران خود امکان نوشتن و اشتراک گذاری متن های کوتاه را تا حداکثر ۱۰ حرف را فراهم می کند تویتر به وسیله قابلیت هشتک گذاری برای پیام ها توانایی جلب توجه افکار عمومی نسبت به موضوع خاص را داراست پس از فتنه ۸۸ این وبگاه فیلتر شد هم اکنون آمار دقیقی از کاربران ایرانی آن در دسترس نیست.

تلگرام

تلگرام یک از شبکه های اجتماعی و در حقیقت یک پیام رسان فوری است این پیام رسان در مردادماه ۱۳۹۲ توسط پاوول دورف روسی تاسیس شد این شبکه قابلیت های فراوانی دارد از جمله آمارهای قابل تامل تلگرام محبوبیت بالای آن در ایران است تلگرام مدعی است که بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر دارد که ۸/۴۶ درصد کاربران آن را ایرانی ها تشکیل میدهند.به عبارتی بیش از ۴۵ میلیون نفر از کاربران آن را ایرانی ها تشکیل می دهند.

با گسترده شدن استقبال عمومی از تلگرام این نرم افزار ارتباطاتی با بهره مندی از امتیاز همه جایی بودن یعنی قرار داشتن در دسترس همگان بودن و بدون محدودیت های مکانی و زمانی و نظارتی تبدیل به محبوب ترین و پرطرفدارترین شبکه اجتماعی مجازی شده است و با بررسی های انجام شده متاسفانه شاهد آنیم که برخی از کانال های سرگرمی پربیننده به هر نحوی (ولو به قیمت تبلیغ و تبادل با کانال های با عناوین مثبت ۱۸) سعی در جذب مخاطبان بیشتری در فضای مجازی دارند.

گسترش شبکه های اجتماعی مانند هر نوآوری دیگر به ایجاد دگرگونی هایی در جنبه های مختلف زندگی انجامیده است و در کنار دستاوردهای انکارناپذیر مثبت در زمینه های گوناگون، پیامدهای ناخوشایندی نیز به همراه داشته است. ایجاد ارتباطات گروهی و میان­فردی، تشکیل اجتماعات مجازی، اطلاع رسانی و تبادل اطلاعات و نظرات، از آشناترین کارکردهای این شبکه ها هستند.

در بررسی آسیب شناسانه شبکه های مجازی و در بررسی کارکردهای ناخوشایند آن، درنظرگرفتن انگیزه های پنهان نهفته در پشت صحنه شبکه های مجازی و هدف هایی که گردانندگان آن دنبال می کنند، اهمیت ویژه ای دارد آسیبهای فرهنگی؛ آسیب های خانوادگی؛‌فرهنگی؛‌سبک زندگی؛ در حوزه روابط والدین و فرزندان؛ آسیب های روانی ـ رفتاری؛اعتیاد به شبکه های مجازی افسردگی و انزوای اجتماعی اختلال های جنسی و روابط نابهنجار از جمله مهمترین آسیبهای فضای مجازی هستند.

در کنار تاثیر مثبتی که شبکه های اجتماعی بر کاهش دادن فاصله ها و رشد اطلاع رسانی داشته اند، از سوی دیگر مشاهده می­شود که موجب کاهش ارتباط رودررو و فیزیکی انسان ها نیز شده اند. مطالعات حاکی از آن است که کاربران شبکه های اجتماعی کمتر به دیدار دوستان و بستگان خود می روند و به جای آن به صورت برخط و یا با گذاشتن پیام با آنها ارتباط برقرار می کنند، کمتر با اعضای خانواده خود صحبت می کنند و همچنین هنگامی که در کنار اعضای خانواده خود هستند کارها و فعالیت های شخصی خود را در شبکه های اجتماعی پیگیری می کنند. به این ترتیب شبکه های اجتماعی تغییرات بنیادین در سبک زندگی و فرهنگ جوامع مختلف ایجاد می کنند و توانسته اند بر الگوی روابط خانوادگی افراد تاثیر بگذارند.

برخی محققان اظهار داشته اند که شبکه های اجتماعی تاثیر نسبتا زیادی بر آمارهای طلاق داشته اند. نسبت های طلاق رو به افزایش است و شواهدی در دست است که نشان می دهد شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و تلگرام زمینه هایی برای عدم پایبندی به ازدواج فراهم آورده اند و به آمارهای بالاتر طلاق راه می برند. برخی معتقدند که وابستگی به شبکه های اجتماعی، آسیب هایی نظیر ازدواج اینترنتی، طلاق و ازهم پاشیدگی خانواده را در کشور به گونه چشمگیری افزایش داده است.

با نظر به همین شرایط آزاد و بی قید و شرط در اینترنت، به تازگی شاهد شکل گیری نوعی رابطه های عاشقانه و جنسی از طریق شبکه های مجازی هستیم این گونه رابطه موضوع جدیدی است که افراد می توانند همدیگر را در فضای اینترنت ببینند و بدون تماس جسمانی، رابطه عاشقانه را تجربه کنند. بی شک شکل گیری چنین شرایطی در شبکه های اجتماعی می تواند نقطه آغازی برای انقلاب دیگری در عرصه اخلاق جنسی باشد. بر اساس برخی پژوهش ها، این رابطه می تواند به کابوسی تبدیل شود و افراد را وا دارد تا خانه و کاشانه خود را در جستجوی شخص دلخواهش رها کند. با وجود چنین شواهدی است که می توان شبکه های مجازی را عامل ترویج انحراف های اخلاقی در جامعه، به ویژه برای نسل جوان دانست که بنیان خانواده را ریشه کن می کند./تیار