به گزارش پایگاه خبری فضای مجازی ایران فیمنا؛ در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گذشته امریکا، انتشار انبوهی از اخبار جعلی و مخرب علیه هیلاری کلینتون در فیس‌بوک به اعتبار و حسن شهرت وی لطمه زد و گفته می‌شود این امر در کاهش آرای وی مؤثر بوده است.

پس‌ازاین اتفاق فشارهای زیادی از سوی دولت‌های جهان و همین‌طور نهادهای مدنی به فیس‌بوک وارد شد تا سازوکاری برای جلوگیری از انتشار اخبار جعلی توسط این شبکه اجتماعی به کار گرفته شود. حالا فیس‌بوک اعلام کرده افرادی را به‌منظور شناسایی و حذف اخبار جعلی به کار خواهد گرفت و در تازه‌ترین اقدام تبلیغاتی در این زمینه در روزنامه‌های محلی انگلیس به چاپ رسیده است.
در این آگهی‌ها روش‌هایی برای شناسایی اخبار واقعی از اخبار جعلی پیشنهاد داده‌شده است تا کاربران به‌راحتی فریب محتوای این اخبار را نخورند. ازجمله این روش‌ها می‌توان به جنجالی و دقیق نبودن سرخط اخبار جعلی، انتشار در سایت‌های گمنام با اسامی مشابه با سایت‌های مشهور، استفاده از عکس‌های غیر مرتبط، تناقض با دیگر گزارش‌های خبری و… اشاره کرد.
این آگهی‌ها در روزنامه‌های مشهوری مانند تایمز، گاردین و تلگراف به چاپ رسیده است. مدیران فیس‌بوک که علیرغم همه تلاش‌ها قادر به حذف همه این مطالب دروغین از این شبکه اجتماعی بزرگ نیستند امیدوارند با آگاه‌سازی مردم جلوی تأثیرگذاری اخبار یادشده را بگیرند./سایبربان