به گزارش پایگاه خبری فضای مجازی ایران فیمنا؛ با توجه به گزارش‌هایی که به تازگی منتشر شد شرکت فیس‌بوک در حال استفاده از داده‌های کاربران نوجوان خود است که ابراز اضطراب و افسردگی می‌کنند و هدف از این کار انجام تبلیغات هوشمند برای آن‌ها است.
بر اساس گزارش یاد شده الگوریتم‌های فیس‌بوک به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد با دقتی بسیار بالا نوجوان‌های که نیاز به افزایش اعتماد به نفس دارند را شناسایی کنند؛ به عبارت دیگر دستاورد فیس‌بوک می‌تواند حالات عاطفی –مانند بی‌ارزشی، ناامنی، شکست، اضطراب، حماقت یا دست‌پاچه شدن- یک کاربر در زمان استفاده از یک خدمات را تشخیص بدهد.
در سند مذکور آمده است تبلیغات، نوجوان‌های ۱۴ ساله‌ای که در استرالیا و نیوزلند زندگی می‌کنند را هدف قرار می‌دهد. با وجود این زمانی که مقامات استرالیا از فیس‌بوک پرسیدند آیا این شیوه در کشورهای دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، پاسخی دریافت نکردند.
فیس‌بوک در ابتدا نسبت به موضوع یاد شده معذرت‌خواهی کرد؛ اما مدتی بعد از آن با انتشار نامه‌ای گزارش استرالیا را گمراه‌کننده خوانده و تأکید کرد تبلیغاتی که بر پایه‌ی حالات احساسی کاربران صورت بگیرند، وجود ندارد.
فیس‌بوک هم‌اکنون در حدود ۲ میلیارد کاربر دارد و یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی به شمار می‌رود و اولین باری نیست که چنین گزارش‌هایی در مورد این شرکت منتشر می‌شود. به عنوان مثال تعدادی کارشناسان این شرکت در سال ۲۰۱۴ توضیح دادند که فید خبری ۷۰۰ هزار کاربر را با محتواهای ناراحت کننده و شادی‌آور دست‌کاری کردند تا روی واکنش آن‌ها مطالعه کنند. همچنین مدتی قبل نیز مشخص شد این شرکت اقدام به همکاری یا خریداری داده‌های کاربران به شیوه‌های مختلف کرده است تا رفتار زمان آفلاین بودن آن‌ها را نیز موردبررسی قرار بدهد تا بتواند با درک بهتر عملکرد آن‌ها، تبلیغات را هدفمندتر کند.
با توجه به موارد مطرح شده در بالا کارشناسان معتقدند شرکت فیس‌بوک به حریم خصوصی کاربران احترام نگذاشته و پیوسته سعی می‌کند به داده‌های آن‌ها دسترسی پیدا کند./سایبربان