به گزارش پایگاه خبری فضای مجازی ایران فیمنا؛ با اشاره به عدم امنیت اخبار و محتوا در فضای مجازی اظهار کرد: نرم‌افزارهایی همچون تلگرام و واتس‌آپ به لحاظ فنی شبکه اجتماعی نیست بلکه این‌ها را می‌توان در دسته رسانه‌های تعاملی قرار داد. یعنی زمانی که کاربر از این نر‌م‌افزارها استفاده می‌کند، به مرور تبدیل به شهروند خبرنگاری می‌شود که در خدمت یک شبکه‌ خبری قرار می‌گیرد.

وی افزود: زمانی‌که در ایام اربعین، ۲۰ میلیون زائر پیاده روی کربلا، عکس و فیلم بارگذاری می‌کنند، در نهایت شاهد بیست میلیون عکس و فیلم هستیم اما این اتفاق فضای نرم‌افزار را تغییر نمی‌دهد، اما یک تصویر نامناسب بیست میلیون بار دیده می‌شود؛ زیرا سیستمی در این نرم‌افزارها وجود دارد که پیام را مدیریت می‌کند و شعارشان این بوده که مهم نیست که مطلب را چند نفر می‌نویسند بلکه مهم این است که مطلب را چند نفر می‌بینند. در واقع مدیریت پیام در این شبکه‌ها از طریق یک سیستم مرکزی کنترل می‌شود.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: زمانی که کاربران وارد نرم‌افزارها می‌شوند، براساس سیستم کنترل شده، کاربران‌ را پرونده‌سازی می‌کنند، یعنی سیستم مخاطبان را به طور اتوماتیک می‌شناسند؛ به همین دلیل پس از مدتی فالورها و هم‌گروهی‌ها کسانی می‌شوند که با کاربر موافق است.

وی بیان کرد: زمانی که افراد کانال یا گروهی را راه‌اندازی می‌کند، اگر حرف مخالفی بزنند، بلاک می‌شوند به همین دلیل مجبور هستند که وارد حباب هم‌فکرشان شوند که به مرور همان حباب فیلترینگ می‌شود. به همین دلیل پیام‌های استاندارد کمتر و پیام‌های غیراستاندارد زیاد منتشر می‌شود.

مؤمنی‌نسب اظهار کرد: در شبکه‌های اجتماعی ابهامات سریع منتشر می‌شود و میلیون ها نفر پاسخ به ابهام را نمی‌بیند و این امر نشان می‌دهد که مدیریت پیام صورت می‌گیرد؛ در نتیجه بزرگترین مشکلی که ما با آن مواجهه هستیم، تولید محتوا نبوده بلکه مدیریت محتواست.

وی افزود: مدیریت محتوا در شبکه‌های خارجی همچون اینستاگرام، وایبر، لاین و… در دست ما نبوده و حتی خروجی‌اش هم به نفع ما نیست و حتی ممکن است افراد محتوای خوبی تولید کند اما متأسفانه محتوای خوب دیده نمی‌شود و تنها محتوایی رویت می‌شود که نقد گوینده یا نقدی بر جامعه است. همه این‌ها نشان‌دهنده کنترل پیام است.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: مسئولان برای برقراری ارتباط با مردم باید از نرم‌افزارهای ایرانی همچون سروش، سلام، بیسفون و بامداد استفاده کنند چراکه اینها امنیت بالایی دارند و دخل و تصرف در محتوا کمتر است.

وی یادآور شد: در نرم‌افزارهای خارجی حضور افراد به ظاهر رایگان است درحالی که ورود هر کاربر به فضای تلگرام و اینستاگرام ۲۵۶ دلار است و با هر کلیک بین چهار تا چهل سنت به آن شرکت درآمد افزوده می‌شود.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: در شبکه‌های خارجی بیشترین زمان و وقت انرژی می گذاریم و نسبت به زمانی که می گذاریم کمترین خروجی داریم و این امر طبیعی است. ما باید بسترها را فراهم کنیم یعنی شبکه‌ای را طراحی کنیم که در زمین خودمان باشد و به دنبال طراحی نرم‌افزار خوب و توسعه‌ای باشیم. تلگرام و اینستاگرام به تعبیر قرآن، زمین ناپاک است و هر آنچه در این زمین ناپاک، زراعت کنیم، ناپاک است و نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

مؤمنی‌نسب با اشاره به نقش مردم در مقابله با تحریف اخبار در فضای مجازی گفت: بهتر است که مردم از نرم‌افزارهای داخلی استفاده کنند و یا حداقل در استفاده از نرم‌افزارها و کانال‌های خارجی باید به دنبال منبع باشند و زمانی که به منبع دسترسی دارند، پیگیری کنند تا منبع به دروغ پای خبر منتشر نشود. گاهی اوقات به دنبال منبع خبر می‌رویم و متأسفانه خبر در آن منبع ذکر شده، منتشر نمی‌شود.

وی بیان کرد: افراد باید تلاش کنند تا وارد عملیات روانی نشوند. گاهی اوقات عکس و فیلم‌ها را با روش‌هایی تغییر می‌دهند. کاربران باید با ارتقای سواد رسانه‌ای‌شان این سبک‌ها را بشناsند تا دچار مشکلات نشوند.

مؤمنی‌نسب اظهار کرد: اگر برخی از اخبار در کانال‌های پربازدید منتشر می‌شود، دلیل بر تأیید خبر نیست. گاهی پربازدید بودن صفحات و کانال‌ها از طرقی غیراستاندارد صورت می‌گیرد که کاربران باید کاملا مراقب این روش‌های فریبکارانه باشند./ایکنا