سردبیر: وزارت ارتباطات و وزارت ارشاد بجای جلوگیری از ارسال پیامک های انبوه از طریق اپراتورهای ۱۰۰۰ ، ۲۰۰۰ ، ۳۰۰۰ و ۵۰۰۰ جلوی اپراتورهای تلفن همراه را بگیرد .

امروزه یکی از مسایل مرتبط با اپراتورهای تلفن همراه به غیر از کیفیت پایین مکالمه ، قیمت گران ، اینترنت ضعیف و عدم شفافیت در صورتحساب ها ، موضوع پیامک های تبلیغاتی است .

موضوعی در کشور در دولت قبل دنبال شد و آن جلوگیری از پیامک های مزاحم و به قولی هرز بود که گام اول در راستای درخواست اجازه از مالک خط برداشته شد اما ادامه مسیر میسر نگردید زیرا ظاهرا این امر صرفا برای رفع یک اجبار در محدوده زمانی مشخصی بوده است .

در بحث بررسی این موضوع چندین خط تلفن همراه از اپراتورهای مختلف کشور ( همراه اول ، ایرانسل ، تالیا ، اسپادان و رایتل ) را مورد بررسی در یک هفته قرار دادیم .

دو اپراتور مطرح کشور بیشترین پیامک تبلیغاتی را به سمت مشترک خود ارسال می نمایند . شاهد بوده ایم که این دو اپراتور نسبت به ارسال پیامک تبلیغاتی متعلق به خودشان صرفا روزانه بین ۱ تا پنج پیامک بدون توجه زمانی ارسال می نمایند .

متاسفانه در این پیامک ها از فروش التماسی و به صورت زننده همچون گدایی کارت شارژ گرفته تا پیامک های زننده به اصطلاح آموزشی ( البته پیامکی ۱۰۰ تومان ) مشخصا حاکی از چگونگی این مشتری مداری است .

با مخالفت کارشناس امنیت فناوری اطلاعات و فضای مجازی با نرم افزارهای ارتباطی خارجی جاسوسی همچون وایبر ، واتس آپ ، ویچت و … ، آیا این رویکرد اپراتورها این را تداعی نمی کند که مسئولان وزارت ارتباطات می بایست به این موضوعات ورود نمایند ؟

آیا مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که مسئولیت کنترل پیامک های ارسالی انبوه را دارد در این موضوع ورود کرده و محتوای ارسالی را متناسب با سیاست های کلان فناوری اطلاعات و فرهنگی کشور هماهنگ سازد ؟

پایگاه خبری فضای مجازی ایران “فیمنا” آماده است در صورت دریافت جوابیه ، آن را عینا در همین مطلب منتشر سازد .