پایگاه خبری تهرانوند و پایگاه خبری فضای مجازی ایران “فیمنا” در مصاحبه ای مشترک در جهت ارایه نظریات کارشناسانه در حوزه فضای مجازی کشور در ایام انتخابات پیش رو به سراغ کارشناسان فعال در حوزه های فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی رفته است و سوالاتی را بصورت کلی مطرح کرده است .

مصاحبه با جناب آقای وحید  گل محمدی کارشناس فرهنگی
۱.    ستادهای تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر به سمت استفاده از ظرفیت های فضای مجازی رفته اند . نقاط قوت و ضعف آن را در چه می بینید ؟

گل محمدی : فضای مجازی به دلیل دسترسی آسان، عدم نظارت کامل بر فعالیت های صورت گرفته در آن از جانب مراجع ذی صلاح و ایجاد فضای دوسویه و تعاملی برای تولید کنندگان محتوا و مخاطبان دارای نقاط مثبت و قوتی است . در مقابل به دلیل پایین بودن ضریب نفوذ اینترنت در کشور و عدم دسترسی آحاد مردم به ملزومات حضور در فضای مجازی می توان نقاط ضعفی را برای آن متصور بود.
۲.    انتخابات پیش رو ۹۶ با انتخابات ۸۸ و ۹۲ در حوزه فضای مجازی چه تفاوت هایی دارد ؟
گل محمدی : قطعا با پیشرفت تکنولوژی تلفن همراه و میل به سوی هوشمند شدن گوشی های تلفن همراه و افزایش ضریب نفوذ این دستگاه ها در کلان شهرها و نیز دسترسی آسان تر به فضای مجازی از طریق تلفن همراه نسبت به انواع رایانه ها، در انتخابات پیش رو فضای مجازی نقش پررنگ تری ایفا خواهد نمود.
۳.    دولت مستقر کنونی یکی از حامیان سرسخت نرم افزار تلگرام هستند و به هیچ کوتاه نمی آیند . حال : شما آن را حمایت دولت از آزادی بیان می دانید ؟
گل محمدی : خیر، آنچنان که به نظر می رسد دولت تدبیر و امید به دلیل موفق نبودن در سیاست های اقتصادی و سیاست خارجی در موارد زیادی با پافشاری روی مسائل فرعی قصد ایجاد فضای غبارآلود را دارد.
۴ •    آیا دولت دسترسی های خاصی از گردانندگان تلگرام گرفته است ؟
گل محمدی : در انتخابات ریاست جمهوری تلگرام و نرم افزارهای همسان دیگر، نقش قابل توجهی در معرفی و تبلیغ نخواهند داشت و تنها کاربرد آنها ایجاد شبهه و تخریب کاندیدای مقابل خواهد بود. لذا به نظر نمی رسد دولت فعلی به دنبال رسیدن به دسترسی های خاص برای تلکرام باشد.

۵.    همگان می دانند شبکه اجتماعی تلگرام یک شبکه ای با اصالت صهیونیستی است . حال حضور گسترده ما در این شبکه شائبه مهندسی جریانی توسط سرویس های اطلاعاتی را پر رنگ نمی کند ؟ باید چه کرد ؟

گل محمدی : اساسا ساخت و ترویج شبکه های اجتماعی مانند تلکرام برای ایجاد جریان های فکری مهندسی شده و مقابله با قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورهای مستقل است. لذا برای حضور و فعالیت در این گونه فضاها باید ابتدا آن را بخوبی شناخت و پس از بررسی آسیب های موجود در آن و تدوین نقشه راه مقابله با این تهدیدات وارد آن شد.
۶.    در عوامل زیر به هر کدام درصد مدنظر خود را ارایه دهید .
•    صدا و سیما ( مناظرات ، گفتگوها ، فیلم های تبلیغاتی و… ) ۳۰ درصد
•    تبلیغات فیزیکی ( پوستر ، بروشور ، تابلو ، ستادهای مستقر و… ) ۵ درصد
•    شناخت قبلی و شبکه های مردمی ۵۰ درصد
•    فضای مجازی ( اعم از شبکه اجتماعی ، سایت ، وبلاگ ، توئیت ، پیامک و… ) ۱۰ درصد
•    مناظرات و ستادهای تخصصی ( دانشگاهها ، مدارس ، اصناف ، تجار و… ) ۵ درصد