به گزارش پایگاه خبری فضای مجازی ایران فیمنا؛ حدود ۶۷ سال از اولین انتخابات واقعی هند، می‌گذرد. در طول سال‌های اخیر، اینترنت و برخی مصادیق دیگر فناوری‌ها، شرایط مساعدی برای رشد دموکراسی به ارمغان آورده است. با این وجود، دستیابی به موفقیت هرگز بی هزینه نیست و مؤلفه‌های یاد شده، در کنار نقاط مثبت، تهدیدات خاص خود را نیز، در پی داشتند.

به عنوان مثال، انتخاب باراک اوباما در سال ۲۰۰۸، به عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده‌ی آمریکا، اولین نمونه‌ی مزیت رقابتی نامزدهای انتخاباتی فعال در فضای مجازی بود. وی نخستین کاندید ریاست جمهوری بود که برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی از فضای مجازی و رسانه‌هایی چون یوتیوب بهره برد و همین امر، به پیروزی نخستین کاندید سیاه‌پوست دموکرات در رقابت با جمهوری خواهان، ختم شد.

در حال حاضر، ابزار موجود در فضای مجازی، برای مدیریت کمپین‌های انتخاباتی و جنبش‌های اجتماعی، نسبت به سال ۲۰۰۸، بهبود شایان توجهی یافته است. به عنوان مثال، حدود ۸۶ درصد شهروندان بالغ ایالات‌متحده آمریکا، از اینترنت استفاده می‌کنند که ۷۹ درصد این افراد، در شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک و توییتر عضو هستند و فعالیت دارند. با نگاهی به انتخابات بزرگ‌سال ۲۰۱۴ هند نیز، می‌توان جهشی بدیع حاصل شده در استراتژی کمپین‌های تبلیغاتی هند را نیز، به وضوح حس کرد. این انتخابات را در هند، اولین انتخابات مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی می‌دانند.

گرچه فناوری با تقویت روند تبلیغات و اطلاع‌رسانی، آگاهی اجتماعی را به عنوان اساسی‌ترین رکن دموکراسی با خود به همراه آورده است، اما تهدیدات متعددی از جمله تهاجمات اطلاعاتی، حملات بدافزاری و پروپاگاندا را نیز، آبستن است.

با وجود عدم اثبات اتهام روسیه در مورد هک کمیته‌ی ملی حزب دموکرات آمریکا و تغییر نتیجه‌ی انتخابات، نمی‌توان اهمیت و تأثیر اقدامات یادشده در دستیابی دونالد ترامپ به ریاست جمهوری را انکار کرد. این حادثه، می‌تواند بر واقعی بودن خطر موجود برای انتخابات سیاسی سراسر جهان گواهی محکم و مستند باشد. انتخابات مدرن در عصر حاضر، از سوی دشمنان داخلی و خارجی حکومت‌ها، همواره در خطر هستند و دانسته‌های ما در این باره، تنها مشتی نمونه‌ی خروار است.

با افزایش تعداد کاربران اینترنت در سطح جهان، اثر راهبردهای یاد شده، در پیش‌بینی و تأثیرگذاری بر انتخابات، نیز با رشد مواجه بوده است. با نگاهی به شرایط کلی هند، می‌توان تعداد کاربران اینترنت، در سال ۲۰۱۹ را بیش از ۵۲۰ میلیون نفر، پیش‌بینی کرد. از این آمار، حدود نیمی از افراد، در شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک، عضویت داشته و فعالیت می‌کنند. با افزایش دسترسی شهروندان هند به ابزار و رسانه‌های اجتماعی، تأثیرگذاری و تخمین رأی‌ها در هر انتخاباتی، تسهیل می‌شود.

هرچند، این امر، مزایای بسیاری برای جامعه‌ی هند، در بر داشته؛ اما از سوی دیگر، جنگ اطلاعاتی و پروپاگاندا را نیز آسان نموده است؛ به عبارت دیگر، هر چه انتخابات و حواشی پیرامون آن بیشتر با فناوری و فضای مجازی عجین شود، نفوذ به سامانه‌های رأی‌گیری، تخریب نامزدهای انتخابات و تغییر رأی مردم نیز، به فرایندی ساده‌تر بدل می‌شود.

بسیاری از کارشناسان سیاسی، دموکراسی را در هند، همچنان به جوانی نابالغ تشبیه می‌کنند. همین امر، تأثیر تلفن‌های همراه هوشمند و شبکه‌های اجتماعی را بر رأی، ایدئولوژی و طرز فکر توده‌ها و گروه‌های مختلف اجتماعی، دو. چندان می‌سازد. تلاش معارضان داخلی و خارجی، در حوزه‌ی انتخابات، همواره بر ایجاد بی‌ثباتی و دزدیدن رأی واجدین شرایط، معطوف است و با نیم‌نگاهی به فناوری، دست زدن به چنین اقداماتی تا حدود زیادی، تسهیل می‌شود و مهاجمان نیز، ناشناس، باقی می‌مانند./سایبربان