علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهای نخست مهرماه پاییزی دکتر نجفی سولاری را به عنوان مشاور وزیر و رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال منصوب کرد . در متن انتصاب ایشان آمده است :

ShowImage.aspx

نظر به مراتب علمی و سوابق و تجربیات ارزنده جنابعالی به موجب این حکم به سمت “مشاور وزیر و رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال” منصوب می‌شوید.

امید می‌رود با استعانت از خداوند متعال و بهره‌گیری از کلیه ظرفیت‌های موجود و نیروهای صادق و کار‌آمد در ساماندهی و نظام‌مند کردن فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال در کشور، حمایت از افراد، مراکز، موسسات، تشکل‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه تولید آثار و محصولات دیجیتالی فرهنگی و هنری و افزایش کاربری فن‌آوری اطلاعات در سطح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موفق و موید باشید.

NajafiSolari01حسن نجفی سولاری ، دارای مدرک تحصیلی دکترای مدیریت استراتژیک بوده و به عنوان پژوهشگر و مدرس دانشگاه نیز فعالیت دارد. وی همچنین صاحب تالیفات ، مقالات و آثار بی شماری در حوزه های فناوری , رسانه , ارتباطات , ماهواره می باشد.

مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال به علت عدم مدیریت تخصصی توسط مدیریت سال آخر دولت دهم با مشکلات متعددی دست به گریبان است به نحوی که تمامی تلاش های چندین ساله مدیران و پرسنل قبلی این مرکز دچار تزلزل و افت کیفیت گردید . فعالین و صاحب نظران امیدوار هستند در دوره مدیریت دکتر نجفی سولاری شکوفایی و توانایی این مرکز همچون گذشته به اوج خود برسد و ضمن ایجاد زیرساخت های متناسب با برنامه های آینده نگر ، نسبت به هوشیار سازی مسئولین مرتبط با وزرات خانه بالادستی در خصوص پشتیبانی از پتانسیل ابزارهای فضای مجازی داخلی اقدام نمایند .

براساس اخبار واصله مرکز کنونی با مشکلات متعدد مالی دست به گریبان است اما مهمترین ایراد به ایشان ، برگزاری نمایشگاه ناقص رسانه های دیجیتال در اسفندماه ۱۳۹۲ بوده است که به عقیده بسیاری از کارشناسان عدم برگزاری آن می توانست پتانسیل این مرکز را برای برنامه ریزی بیشتر در سال آینده جهت برگزاری بهتر و با کیفیت تر قرار بدهد .

مطمئنا ۶ ماه فعالیت نمی تواند به عنوان سنگ محکی برای فعالیت مدیریت مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال باشد اما انتظار می رود در سال ۱۳۹۳ این مرکز در حوزه تولید محتوا و تقویت رسانه های دیجیتال ( وب سایت ها ، وبلاگ ها ، شبکه های اجتماعی و…) داخلی اقداماتی متناسب با وعده های رئیس جمهور محترم در این خصوص انجام دهد.

5803_595ایشان در روز شنبه مورخ ۱۷ اسفندماه ۱۳۹۲ راس ساعت ۷:۳۰ صبح از طریق شبکه چهار رسانه ملی در برنامه طلوع با عنوان فضای مجازی در سال ۱۳۹۲ با بینندگان رسانه ملی به گفتگو خواهد پرداخت .

پایگاه خبری فضای مجازی ایران “فیمنا” نیز با آرزوی موفقیت برای ایشان و همکاران محترمشان آماده هر گونه همکاری و پشتیبانی از اقدامات آن مرکز در راستای به ثمر نشاندن ابتکارات فرزندان ایران زمین می باشد .

تارنمای شخصی ایشان به آدرس http://najafisoulari.ir/ در اختیار عموم قرار دارد . برای آشنایی بیشتر با ایشان می توانید به اطلاعات زیر که توسط تارنمای ایشان تایید گردیده است سوابق و فعالیت های ایشان را مطالعه نمایید .

مشخصات فردی:

نام: حسن

نام خانوادگی :  نجفی­ سولاری

متولد: ۱۳۳۴، شهرضا

مدارج تحصیلی:

۱)      دیپلم ریاضی،شهرضا،۱۳۵۲

۲)      لیسانس فیزیک، دانشگاه فردوسی مشهد، ۱۳۵۸

۳)      فوق لیسانس

 الف) مهندسی کاربردی برق، دانشگاه صنعتی شریف، ۱۳۶۵

  ب) مدیریت (گرایش سیستم)، مرکز آموزش مدیریت دولتی اصفهان،۱۳۷۰

۴)      دکتری مدیریت استراتژیک، موسسه عالی آموزش و پژوهش سازمان برنامه ریزی، ۱۳۸۵

سوابق­ تدریس­ دردانشگاه هاومراکزآموزشی

“­ تدریس در دانشگاه امام­ صادق(ع)- دانشکده صدا و سیما قم- دانشگاه علمی­ کاربردی

، تدریس عناوین درسی مدیریت، ارتباطات و اطلاعات، تولیدرسانه، کارگاه چند رسانه شامل:

۱)                فرآیند سیستماتیک تولیدرسانه

۲)                فرآیند تولید تلویزیون و فناوری دیجیتال

۳)                ابزارها و تجهیزات تولیدتلویزیون

۴)                مبانی فنی تلویزیون

۵)                تاریخ تلویزیون و فناوری نوین آن

۶)                سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی و فناوری نوین(ICT)

۷)                مدیریت عمومی در رسانه

۸)                مدیریت و رهبری

۹)                رفتار سازمانی

۱۰)           رفتار سازمانی پیشرفته با رویکرد رسانه

۱۱)           روش تحقیق به روش کارگاهی در آموزش – پژوهش و برنامه­ سازی

۱۲)           تجزیه وتحلیل سیستم ها و روشها

۱۳)           ابزارهای تولیدبرنامه زنده

۱۴)           ساختارهای برنامه تولید زنده و روشهای نظارت برآن

۱۵)           انواع برنامه­ ریزی و کنترل پروژه

۱۶)           کارگاه بازمهندسی رسانه تلویزیون

۱۷)           کارگاه جنگ نرم و آشنایی با فن­آوری ماهواره

۱۸)           کارگاه چندرسانه برای دانشجویان کارشناسی ارشد رشته­ های ارتباطات و تهیه­ کنندگی

راهنمایی و مشاوره رساله­ های دانشجویی:

۱)      رساله­ کارشناسی ­ارشد تهیه­ کنندگی شیخ شجاعی– دانشکده ­صداوسیما قم باموضوع : نحوه ­پرداختن به موضوعات در رسانه تلویزیون از منظر  صداوسیما

۲)      رساله­ عملی­ کارشناسی­ ارشدتولید آقای­ مهدی ­زمانپور دانشکده­ صداوسیما تهران با­موضوع ساختارهای تصویری در اشعار نیما یوشیج

۳)      رساله نظری کارشناسی ارشد آقای سیدمحمدرضا سیدی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام­ صادق(ع) با موضوع تحلیل و بازمهندسی تولید مطالعه موردی تأمین شبکه دو سیما

۴)      رساله نظری­ وعلمی کارشناسی­ ارشد آقای منصور مطیع باموضوع طراحی روش ذخیره ­سازی اطلاعات فرآیندهای تولیدسریال الف و الف­ ویژه درحال انجام

۵)      کارعملی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ­ارشد دانشگاه امام­ صادق(ع) رشته ارتباطات درموضوع ICT

۶)      رساله­ کارشناسی­ ارشد پورنصاری باعنوان ساختارکلان مناسب برای مراکزصداوسیما ۱۳۷۹

۷)      همکاری با اساتید در رساله­ ها از دانشگاه تربیت مدرس – مؤسسه عالی آموزش و پژوهش ، دانشگاه دفاع ملی و علامه طباطبایی

۸)      همکاری­ درطرح­ جامع ­آموزش­ صداوسیما آقای­ دکترعلی­ احمدی – آقای ­هاشمی­ ثمره – ۱۳۷۹ – ۱۳۷۸

تألیف و تحقیق:

۱)                طراحی مدل ارشیابی مدیران کل مراکز – رساله فوق­ لیسانس ۱۳۷۹

۲)                تعیین­ شاخص­ های برنامه­ ریزی تولید محصول دررسانه­ تلویزیون برای طراحی­ الگوی­ برنامه ­ریزی راهبردی(رساله دکتری ۸۶)

۳)                ماهواره از منظر فنی و محتوایی

۴)                شهرک رسانه­ ای دیجیتال مجموعه هنر و فن­آوری­نوین دیجیتال

۵)                تدوین مفاهیم اسنتاندارد و نرخ­نامه تجهیزات فنی تولید تلویزیون در ساختارهای گوناگون

۶)                ترسیم سیرزمانی فن­آوری­های ارتباطی و اطلاعات از ابتدای خلقت تا ۲۰۴۰

۷)                گردآوری­ وتدوین بسته­ های ­آموزشی( به صورت جزوه – چندرسانه) درباره صدا- تصویر – نور– دوربین– استودیو – واحدسیار- شیوه تولید چندرسانه – فرآیند تولید تلویزیون به­ روش سیستمی – فناوری­ های نوین ارتباطی و اطلاعاتی

مقاله:

۱)  مدل­ های اثربخشی دراجرای استراتژی – زمستان ۸۱

۲) تحول سازمانی و مدیریت اسلامی با رویکرد مهندسی مجدد- ۱۳۸۲

۳) ضرورت­های بازمهندسی فرآیند تولیدتلویزیون درعصر کنونی -۱۳۸۳- مجله پیام مدیران

۴) رصد رسانه­ها برای برنامه­ ریزی استراتژیک -آذر ۱۳۸۳ مجله پیام­ مدیران شماره ۳۲

۵) تعیین صلاحیت حرفه­ ای در رسانه چرا؟ – گاهنامه روابط عمومی صدا و سیما – ۱۳۸۳

۶) بهترین تصمیم­ گیری بر پایه مشاوره – آبان ۱۳۸۴

۷) معماری منابع برای بازیابی­ های متعدد(برپایه معماری سرور) به زبان انگلیسی-۱۳۸۵

۸) نقش فن­ آوری­ های نوین در ارتقاء کیفی رسانه – تیر ۱۳۸۵

۹) تبلیغات و فن­ آوری­ های آن – ۱۳۸۶ – مشهد سمینارشورای­ هماهنگی تبلیغات

۱۰) دوخط موازی هرگز بهم نمی­رسد(عدم همگرایی در ساختارهای موازی) – آذر۱۳۸۶

میزگرد، مصاحبه و سخنرانی­های چاپ­ شده:

۱)      تحلیل طول­ عمرو عرض­ عمرانسانها(کمیت و کیفیت در گذرعمر) – ۱۳۸۰ – درجمع آزادگان­ صداوسیما

۲)      ضرورت طراحی راهبرد رسانه­ ی درباره اینترنت – مجله پیام مدیران تیرماه ۱۳۸۱

۳)      همگرایی درفرآیند پیام ­سازی سیما- نشریه هدهد – تیرماه ۱۳۸۲

۴)      چگونه مخاطبان را درتولید تلویزیون دخالت دهیم – نشریه پیام مدیران – ۱۳۸۲

۵)      استراتژی بقا در پدافند رسانه: هفته­ نامه صداوسیما- اردیبهشت ۱۳۸۴

۶)      به­ سوی کیفیت برتر در سازمان­ صداوسیما – سمینار کیفیت معاونت ­برنامه ­ریزی صداوسیما – ۱۳۸۶

۷)      آینده پژوهی به مثابه­ ی«فرهنگ» – افق­ رسانه درحوزه آینده پژوهش – ۱۳۸۸

سفرنامه­ های­ تدوین­ شده:

۱)       Broadcast Asia 2000 گزارش کنفرانس نمایشگاه سنگاپور

۲)       Inter BEE 2001  گزارش نمایشگاه فن­آوری – ماکوهوری ژاپن- ۱۳۷۹

۳)       گزارش سفر ماهشهر- مجله مشعل – بهمن ۱۳۸۰

۴)ده ها متن وگزارش وتحقیق دیگر