به گزارش پایگاه خبری فضای مجازی ایران فیمنا؛ مدیرعامل یک شرکت خدمات رایانه‌ای گفت: ضعف فنی یک شرکت پرداخت الکترونیک وابسته به یکی از بانک‌های خصوصی موجب بروز اختلال میلیون‌ها خرید در مرحله پرداخت‌شده به‌نحوی‌که برآوردهای اولیه حاکی از ایجاد ۷۰ میلیارد تومان خسارت است.

پاشا ناصر آبادی با اعلام این خبر گفت:  این نقص همچنان در سامانه‌های فنی بانک مربوطه موجود بوده و فقط محدود به مشتریان این شرکت نیست و عجیب است که بانک مرکزی و مشخصاً شرکت شاپرک به‌جای صیانت از حقوق و دارایی‌های مردم همچنان سکوت اختیار کرده است.
وی افزود: ازآنجایی‌که بانک خصوصی موردنظر از ارائه گزارش‌های شفاف امتناع می‌کرد، نهایتاً مجبور به طرح شکایت در مرجع قضایی شدیم که متعاقب آن و با دستور مقام  قضایی معلوم شد که تعداد خریدهای ثبت‌شده در سامانه‌های بانک، ۱۴۰۰ درصد بیشتر از مقداری بوده که قبلاً اعلام‌شده بود.
شاکی پرونده درعین‌حال تصریح کرد: مکرراً در خصوص چنین نقص  به مدیران بانک مربوطه و بانک مرکزی هشدار داده بودیم و از ماه‌ها قبل شخص رئیس‌کل بانک مرکزی هم در جریان این موضوع قرارگرفته بودند ولی متأسفانه مستنداتی که به بانک مرکزی ارسال می‌کردیم، بایگانی‌شده است.
وی گفت: براساس گزارش کارشناس رسمی دادگاه تجهیزات فنی بانک به‌اندازه‌ای ضعیف بوده که حدود ۷۰ درصد  درخواست‌ها را دریافت نکرده و از سوی دیگر سرنوشت ۹۳ درصد از خریدهای گزارش‌شده همچنان نامعلوم است و در خصوص ۷ درصد  باقیمانده هم، عملیات پرداخت در ۹۰ درصد موارد با خطا روبه‌رو شده است که این میزان انحراف در عملکرد یک سامانه بانکی فاجعه‌بار است.
وی تأکید کرد: به لحاظ قانونی، بانک‌ها مکلف به رعایت الزامات فنی مقرر در شقوق ۲ و ۳ از بند «ج» ماده ۲ قانون تجارت الکترونیک هستند و بانک مرکزی نیز مکلف به نظارت بر حسن اجرای تعهدات قانونی و قراردادی بانک‌ها است.
ناصرآبادی اعلام کرد: بانک مربوطه از وضعیت اسفبار سامانه‌هایش باخبر است اما بااین‌حال اگر مدیران بانک کوچک‌ترین شکی نسبت به وضعیت سامانه‌های خود دارند، آماده‌ایم تا  تمامی مستندات پرونده را به همراه نتیجه استعلام از مراجع مختلف در اختیار رسانه‌ها و عموم مردم قرار دهیم./فارس