به گزارش پایگاه خبری فضای مجازی ایران فیمنا؛ معاونت فرهنگی مترو تهران پس از طرح های موفق قبلی در موضوعاتی همچون:فرهنگ سازی استفاده از مترو، دشمن شناسی، شخصیت شناسی عاشورا، اهمیت بصیرت، تطابق شخصیت های معاصر با مشاهیر و قهرمانان صدر تاریخ اسلام و … در زمینه ” آموزش سواد رسانه ای ” با چاپ و نصب بنر وارد میدان جنگ نرم شده است.

کارشناسان معتقدند امروزه سواد رسانه ای از ملزومات حیاتی در مباحث آموزش های شهروندی است. به منظور پیش گیری ازآثار مخرب و عملیات های روانی دشمنان در رسانه های مختلف(روزنامه ها، ماهواره ها، شبکه های اجتماعی، اینترنت و . . .) آموزش های مداوم سواد رسانه ای ارزشمند و مفید واقع خواهد بود.

آموزش سواد رسانه ای در مترو

رهبر معظم انقلاب در نامه معرفی اعضاء جدید شورای عالی فضای مجازی و تبیین ماموریت های این شورا، در هفتمین بند از ۱۰ فرمان خود افزایش سواد رسانه ای را خواستار شدند:

” ترویج هنجارها، ‌ارزش‌ها و سبک زندگی اسلامی ایرانی و ممانعت از رخنه‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در این عرصه و مقابله مؤثر با تهاجم همه‌جانبه فرهنگی و نیز ارتقای فرهنگ کاربری و سواد فضای مجازی جامعه”

سواد رسانه ای در متروامروز همه ایستگاه های مترو تهران شاهد این آموزش های مؤثر و هنرمندانه است. امیدواریم با مداومت و افزایش فضای های فرهنگی در شهرداری تهران، سایر رسانه ها نیز به این موضوع اهتمام بیشتری داشته و همپای معاونت فرهنگی مترو مردم را در مقابل بیماری های فضای مجازی واکسینه کرده و نسل آینده را به استفاده صحیح از فضای مجازی ترغیب و آموزش دهند.

سواد رسانه ای چیست؟

“سواد رسانه ای” (Media Literacy) در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که  براساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و انواع تولیدات آن‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.

این درک به چه کاری می‌آید؟ به زبان  ساده، سواد رسانه ای مثل یک رژیم غذایی است که  هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا این‌که میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد. سواد رسانه ای می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه‌ای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد. به دیگر سخن، سواد رسانه‌ای کمک می‌کند تا از سفره‌ی رسانه‌ها به گونه‌ای هوشمندانه و مفید بهره‌مند شویم.

سه جنبه سواد رسانه ای

سواد رسانه‌ای یک موضوع متضلع است که قدرت درک مخاطبان از نحوه‌ی کارکرد رسانه‌ها و شیوه‌های معنی‌سازی در آن‌ها را طرف مورد توجه قرار می‌دهد و می‌کوشد این واکاوای را برای مخاطبان به یک عادت و وظیفه تبدیل کند. سواد رسانه ای را می‌توان بستر منطقی دسترسی، تجزیه و تحلیل و تولید ارتباط در شکل‌های گوناگون رسانه‌ای و در همین حال تأمین ضوابط مصرف محتوای رسانه‌ای از منظر انتقادی دانست.

سه جنبه‌ی سواد رسانه‌ای عبارتند از:

الف: ارتقاء آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانه‌ای؛ و یا به عبارت بهتر تعیین میزان و نحوه‌ی مصرف غذای رسانه‌ای از منابع رسانه‌ای گوناگون که در یک کلام همان محتوای رسانه‌هاست.

ب: آموزش مهارت‌های مطالعه یا تماشای انتقادی

ج: تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانه‌ها که در نگاه اول قابل مشاهده نیست.